Přijímací zkouška do nMGR JS2025
Přijímací zkouška do navazujícího magisterského studia psychologie pro jarní semestr 2025 se bude konat 30. ledna od 15:00 v učebně P31.
V rámci projektu rozvoje statistických kurzů pro doktorské studenty na FSS vznikly dva nové kurzy, oba shodně pod kódem PSY028_E:
Oba kurzy jsou určeny pro začátečníky, kteří zatím s využitím těchto analytických nástrojů možná jen koketovali. Jsou to první běhy kurzů, v nichž se obsah může podstatně přizpůsobovat potřebám účastníků.
Kurzy proběhnou blokově, přesná data zatím nemáme stanovena. Strukturní modelování proběhne během listopadu a růstové modely v lednu.
Protože jsme promeškali období zápisu, přihlašujte se prosím nezávazně na jezek@fss.muni.cz. Faktický zápis do kurzu PSY028_E, pod jehož hlavičkou se kurzy konají, zajistíme hromadně.
Strukturní modelování (SEM) umožňuje testovat modely vztahů nejen mezi manifestními, ale i latentními proměnnými, a tím také zohlednit v našich analýzách chybu měření. V psychologii se mnohdy snažíme postihnout komplikované vztahy mezi konstrukty, jež se nedají snadno měřit a jejichž existenci musíme nepřímo odvozovat, a to ještě na základě výsledků nedokonalých měřících nástrojů. Pokud chceme zohlednit tyto faktory (což jako správní výzkumníci chceme), pak nám jednoduché statistické metody nebudou stačit a budeme potřebovat něco sofistikovanějšího – latentní proměnné.
V kurzu začneme na známých základech jednoduchých regresních modelů a budeme postupně pokračovat skrz úsekovou analýzu (path analysis), faktorovou analýzu a modelování s latentními proměnnými, abychom to nakonec všechno dali dohromady v podobě strukturních modelů. Teoretickou část výuky budou vždy následovat praktika, kde si vše vyzkoušíme na vlastní kůži v Rku.
Modelování růstu (LGCM) pomocí růstových křivek je základním prvkem v paletě modelů vývoje psychologických proměnných. Má své uplatnění nejen v projektech, které se explicitně zabývají vývojem nějaké charakteristiky, ale i v projektech, které analyzují opakovaná měření bez teoretického zaměření na vývoj (např. vnitrosubjektové experimenty).
Růstové modely umožňují nejen popsat vývojové křivky, ale také testovat hypotézy o tom, zda vlastnosti těchto křivek mohou souviset s dalšími proměnnými. Závislou proměnnou se tak může stát celá vývojová křivka!
Na konci kurzu by účastníci měli být schopni vytvořit a interpretovat modely růstových křivek (lineární i nelineární) jak s manifestními, tak latentními proměnnými, ověřovat longitudinální invarianci měření a prezentovat jejich výsledky. Kurz předpokládá alespoň základy strukturního modelování. Analýzy budou prezentovány v R s odkazy na literaturu popisující jejich realizaci v Mplus.