Třetí studentkou, která se do projektu zapojila, byla Gabriela Kalistová; ta nyní dokončuje svou bakalářskou práci a rozhovor raději vynechala.
Co jste se díky účasti ve výzkumu naučili?
Denisa (se smíchem): Asi to, že výzkum neznamená jen udělat dotazník. A taky jsem se naučila víc o spolupráci. Když jsme vytvořili tým, tak jsme o sobě nic nevěděli. Postupně v tom procesu se vykrystalovalo, co komu jde a co mu nejde. Docela se mi líbilo, že když někdo řekl: „Sorry, tohle nezvládnu,“ tak se toho ujal někdo jiný.
Libor: Za mě stejně. Moje předchozí zkušenost s týmovou spolupráci nebyla ideální. V jiných týmech to třeba vázlo na očekávání, na nasazení jednotlivých členů, ale tady to klapalo. Každý jsme si našli to, v čem jsme se cítili komfortní. A tak nějak spontánně jsme přešli do nějaké dělby práce, která nám fungovala. Pro mě to byla taková náplast, že tým může fungovat a může být efektivní. Můžu tak s čistým svědomím na nejbližším pohovoru říct, že jsem týmový hráč.
Denisa: Měli jsme štěstí, že jsme si sedli. Taky z předchozích zkušeností mám pocit, že ta spolupráce nebyla až tak dobrá, jako tady. Asi je to i tím, že jsme se zapojili dobrovolně. Nebylo to o tom, jakou dostaneme známku, ale o tom, že fakt chceme přispět.
Co pro vás bylo obtížné?
Libor: Hmm nevím, nic konkrétního mě teď nenapadá.
Denisa: Pro mě osobně bylo náročné to, že jsem ne všemu dokázala porozumět. Někdy to bylo moc složité. Třeba ta statistická část. Ale tím, že jsme pracovali společně v týmu, tak jsme to zvládli tou dělbou práce.
Co byste udělali teď jinak, nebo lépe?
Libor (s úsměvem): Asi bychom ten projekt příště v půlce nemuseli na 9 měsíců odložit do šuplíků. Čekali jsme, až skončí nařízení a opatření vlády, abychom mohli sezvat na fakultu účastníky výzkumu. Jenže to tak rychle nepřešlo, museli jsme vše na konci dohánět. Nebylo snadné do toho naskočit. Museli jsme si vše oživit. Chvilku to vypadalo, že to ani nedotáhneme dokonce.
Denisa: Ale naštěstí jsme se v týmu podrželi. Když jsme se dlouho sami sobě neozývali, vždycky se našel někdo, kdo to prolomil. A pokaždé to byl někdo jiný, takže jsme se dokázali navzájem namotivovat. Třeba Gabča (třetí členka týmu) přišla v prosinci se slovy: „Tak pojďme to dodělat, když už jsme do toho tolik investovali.“
Plánujete se po této zkušenosti zabývat výzkumem i dál v profesním životě?
Libor: Ještě nevím. V nějaké míře mě to baví, ale ještě o tom nejsem přesvědčený. Myslím, že víc odměňující je třeba pedagogická činnost. Pro výzkum člověk potřebuje vytrvalost a vynaložit tomu hodně času. Není to tak odměňující, jako když si člověk přečte knihu nebo článek. Ale určitě to nezavrhuji, je to stále možnost.
Denisa: Mě to baví, ale nemyslím si, že mám pro to dostatečné znalosti. Pokud by ale byla další taková možnost, kde bych mohla být součástí výzkumu a měla bych kolem sebe tým, tak bych do toho šla znovu. Bylo to prostě dobré.
Co byste vzkázali studentům, proč dává smysl dělat během studia něco navíc?
Denisa: Fakulta nabízí hodně možností a je fajn je využít. Z vlastní zkušenost vím, že to student nemusí v té chvíli docenit, ale zpětně si řekne: „Jo, to jsem mohl zkusit, do toho jsem měl jít.“ Tak by byla škoda, aby člověk nepřišel na to, co ho fakt baví. Není to zas tolik práce, aby to za to nestálo.
Libor: Určitě je to něco, co pak může použít v životě. A může fakt zjistit, jestli ho věc baví, nebo si to jen myslí.
Denisa: Celkově ta práce navíc je takový výstup z komfortní zóny. Posouvá to člověka dál. Nemusí, přesto to udělá. Třeba já jsem byla hrozně nervózní i z tohoto rozhovoru. Nebylo to komfortní. Ale překonala jsem se. A vím, že když něco zvládnu, co pro mě není příjemné, tak jsem na sebe pak hrdá.
Libor: A taky můžu přijít i nějaké neočekávané odměny. Třeba jako pro mě teď ta pozitivní zkušenost s tou týmovou prací. Za tu jsem fakt rád.
Ještě něco byste chtěli říct, na co jsem se nezeptala?
Denisa: Ještě bych chtěla vypíchnout spolupráci s naším mentorem Jaroslavem Gottfriedem. Bylo super, že nás tím provázel. Dával nám autonomii, ale když nám něco nešlo, mohli jsme se na něj kdykoliv obrátit. Udělali jsme si na závěr i společnou reflexi, co nám šlo a co nešlo. To bylo taky fajn.
Libor: Souhlasím. Jarda to zvládl úplně senzačně. Jsem rád, že do toho šel, že hledal studenty, kteří mají zájem. Vždy byl na příjmu. Pomohl, poradil, když jsme něco potřebovali. Poskytoval nám i zpětnou vazbu. Myslím, že i on byl docela spokojený s tou spolupráci. Zkrátka za mě super.