4. Není tady chyba tisku? Nezapomněli jste na jednu variantu odpovědi?
"Ve studii (Schwarz et al., 1991), v níž se ptali respondentů, jak úspěšní jsou ve svém životě a porovnávali vůči sobě dvě škály, jedna nabývala hodnot 0 až 10 a druhá –5 až 5. Ve druhém případě se do nižší poloviny škály zařadilo o polovinu méně respondentů než do stejného rozpětí u škály označené 0-10."
To zní jako zajímavá zápletka na úvod, co říkáte? "Je zřejmé, že odpovědní stupnice nemusí být pouze neutrálním zprostředkovatelem, ale její podoba a prezentace i v nepatrných detailech aktivně utvářejí odpověď respondenta na otázku," navazuje na úvodní výkop po několika dalších důkazech autorka práce Bc. Pavla Rosenkrancová.
Zaujalo ji zejména, jak je možné lépe rozlišovat v odpovědích respondentů, pokud se dá očekávat převaha odpovědí jednoho druhu. Např. v dotazníku životní spokojenosti lidé mívají tendenci si svůj život spíše chválit a pochvalovat, což je sice obecně dobrá zpráva, ale z hlediska výzkumníka, který by chtěl míru životní spokojenosti rozlišovat jemněji, jde o výzvu, jak měřící nástroj správně "zkalibrovat" respondentům na míru. V posledních letech se tak prosazuje tendence nabízet lidem škály méně symetrické, např. v podobě "spíše nesouhlasím – spíše souhlasím – souhlasím – naprosto souhlasím".
"Asymetrická Likertova škála" je tak zaklínadlo, s nímž se možná začneme setkávat stále častěji. Předpokladem ale samozřejmě je ověření účinnosti podobné formy oslovování respondentů. Právě do této nesnadné úlohy se pustila autorka práce.
Jak to dopadlo? Fungovala asymetrická stupnice v praxi jinak než standardní symetrické škály? A jaké to má důsledky pro psychometrickou praxi? To se dozvíte v soutěžní práci, které vznikala pod vedením Mgr. Hynka Cíglera, PhD.
Asymetrická Likertova škála
https://psych.fss.muni.cz/media/3813090/soutez_2025_pavla_rosenkrancova.pdf
Autorka práce, Bc. Pavla Rosenkrancová ji osobně představí v rámci soutěže studentských psychologických prací 14. 3. 2025.
Program akce najdete v tomto harmonogramu: https://psych.fss.muni.cz/cosedeje/aktuality/harmonogram-skolniho-kola-souteze-studentskych-psychologickych-praci-patek-14-3-mistnost-m117-od-10-hod