Nabídka témat závěrečných prací
Na této stránce najdete nabídku témat závěrečných prací Katedry psychologie FSS MU. Proces výběru a zadávání témat má přitom svá pravidla a termíny. Ještě před prvními kroky při výběru tématu proto doporučujeme ujistit se, že je znáte a počítáte s nimi.
Následující seznam se týká jak bakalářských, tak magisterských závěrečných prací (případné omezení pouze na bakaláře či magistry je uvedeno vždy u daného tématu). Nabídka pochopitelně není vyčerpávající; zároveň je možné, že některá témata již nejsou aktuální.
Student/ka si zpravidla volí téma z okruhů řešených a nabízených pracovníky Katedry psychologie FSS MU nebo Institutu pro výzkum dětí, mládeže a rodiny v seznamu níže, případně nabízená v kurzu Diplomový projekt (PSYn5350). V případě zájmu o velmi specifické téma doporučujeme oslovit jako vedoucího práce interního vyučujícího a po dohodě s ním využít externí odborníky v roli odborných konzultantů práce. Výběr nabízeného tématu s sebou nese určité výhody oproti vlastním tématům. Mimo jiné lze předpokládat, že nabízená témata splňují pravidla 2–4 (a vlastně i 5) ze seznamu Umberta Eca uvedená vpravo.
Vyučující nejsou povinni studentem navrhovaný výzkumný projekt přijmout. Mohou studenta odkázat na vhodnějšího vedoucího, námět odmítnout pro jeho nevhodnost, nedostatečné zpracování, nebo z kapacitních důvodů.
V průběhu práce na závěrečné práci je možné téma specifikovat a do určité míry modifikovat (vždy pouze se souhlasem vedoucího práce). Změna tématu a volba jiného je možná jen novým zadáním. Na ně se vztahují výše uvedená pravidla.
Důležité dokumenty
Šablona DP Formulář pro zadání
Upozornění: Následující seznam je průběžně doplňován (mj. o témata prezentovaná na magisterském diplomovém semináři).
Čtyři pravidla pro výběr tématu diplomové práce podle Umberta Eca (1997):
- Téma odpovídá zájmům posluchače (a jako takové navazuje na zkoušky, které složil, na knihy, které přečetl, a na politická, kulturní a náboženská přesvědčení, která jsou mu duchovním zázemím).
- Prameny pro zpracování tématu jsou pro kandidáta fyzicky dostupné.
- Zpracovatelnost veškerých podkladů a pramenů odpovídá kulturní úrovni kandidáta.
- Metodologické předpoklady pro daný výzkum jsou na takové úrovni, aby odpovídaly zkušenosti a průpravě, kterou kandidát již získal.*
* Bylo by možno přidat pravidlo číslo pět: správný vedoucí práce. Vyskytují se totiž kandidáti, kteří jsou leniví anebo se rozhodují podle osobních sympatií a chtějí, aby jim vyučující předmětu A vedl práci, která ve skutečnosti vychází z předmětu B. Vyučující (z přehnané sympatie, domýšlivosti nebo nepozornosti) souhlasí, a pak není schopen průběh práce aktivně sledovat.
Odpovídání respondentů na položky dotazníku (Cígler, Ježek, Gottfried)
Možní vedoucí: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D., Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D. (podle podtématu a domluvy)
Možná podtémata:
- Vztah délky Likertovy škály a reliability dotazníku
- Rozdíl v odpovídání na Likertově škále a vizuální analogové škále (zejm. z hlediska reliability dotazníku)
- Rozdíl v odpovídání na pozitivně a negativně formulované položky
- Replikace vybraných experimentů z knihy "Cognitive Aspects of Survey Metodology" (Tourangeau, 2000)
- Vliv instrukce, např.: "odpovídejte pečlivě" vs. "intuitivně vyberte první vhodnou odpověď"
- Vliv prostřední hodnoty na Likertově škále a jejího pojmenování (např. "nevím" vs. "tak napůl").
Reliabilita paměťového testu učení RAVLT (Cígler)
Vedoucí: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Předpokládáme využití více různých pokročilejších metod odhadu reliability zahrnujících stabilitu v čase, např. teorii zobecnitelnosti či strukturní model.
Komunikace statistik laikům (Cígler, Ježek)
Téma zahrnuje především následující dvě podtémata:
- Jak reportovat velikost chyby měření klientovi při praktické diagnostice? (Vedoucí: Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.)
- Jak reportovat velikost psychologického efektu laikovi? (Vedoucí: Mgr. Stanislav Ježek, Ph.D.)
Využití dotazníku výšky (Cígler, Rečka)
Potenciální vedoucí: Hynek Cígler, Karel Rečka
Tématem práce je využití dotazníku výšky, váhy (Rečka, 2018) a případně jiných fyziologických atributů pro různé účely, např.:
- Vyžití systematického reziduálního rozptylu nevysvětleného výškou pro "objektivní" měření psychických jevů.
- Demonstrace fundamentálního měření v psychologii.
- Výzkum možností relativního vs. absolutního měření.
Psychologie práce a organizace
Potenciální vedoucí: Martin Vaculík
Možná podtémata:
- Adaptace nových vlivných dotazníkových metod do češtiny
- Replikace nových vlivných experimentů
- Panelová studie v podniku s objektivně měřeným výkonem jednotlivých pracovníků
- Faktory ovlivňující psychické odpoutání od práce a pracovní stres
- Vztah objektivně měřeného výkonu a psychologického kapitálu
- DP využívající data z proběhlé deníčkové studie mezi českými zaměstnanci
- DP využívající data z manažerské simulační hry
Psychoterapie a poradenství
Potenciální vedoucí: Zbyněk Vybíral, Tomáš Řiháček, Jan Roubal, Roman Hytych, Michal Čevelíček, Jana Kostínková
Lze se inspirovat aktuálními projekty a výzkumnými směry popsanými na webu Centra pro výzkum psychoterapie.
Kognitívna psychológia (Štěpánková)
Vedúci: Mgr. Lenka Štěpánková
Preferované témy sú z oblasti kognitívnej psychológie, ideálne z oblasti pamäti a pozornosti. Témy už zo svojej podstaty predpokladajú experimentálny dizajn či korelačnú štúdiu.
V hľadáčiku mám hlavne:
- Testovanie krátkodobej pamäti v kontexte teórie pracovnej pamäti Baddeleyho a Hitcha
- „Music dependent memory“
- ASMR fenomén a jeho zastúpenie v česko-slovenskom kultúrnom kontexte
- Autobiografická pamäť, konkrétne kultúrne vplyvy odrážajúce sa v spomienkach (výskum životných skriptov, výskum pamäťových kotiev - historické udalosti a spomienky na ne, falošné spomienky, datovanie životných udalostí...)
Téma z oblasti obecné psychologie - kognitivní psychologie, psychologie emocí a motivace (M. Šipula)
Společně upřesníme téma Bc. práce podle vlastního zájmu. Tříbení tématu do výsledné formulace zadání obvykle vyžaduje nějaký čas podle konkrétnosti původní představy. Počítejte tedy s rezervou 2-3 měsíců před "termínem A", tj. odesláním žádosti o schválení tématu práce. V případě propracované konkrétní a realistické představy (tj. projektu podloženého odpovídající odbornou literaturou) se naopak na tématu můžeme dohodnout velmi rychle.
Příklady vedených prací:
-
Alexitymie u studentů různých studijních zaměření
-
Efekt kontrastu, efekt asimilace a zprostředkující role referenčního rámce při posuzování emočního náboje postupně prezentovaných vizuálních podnětů
-
Efekt žvýkání na přesnost odhadu
-
Faktory ovlivňující výběr tzv. agresivní strategie v pokeru
-
Interakce negativních a pozitivních emocí v reklamě a jej vliv na zpracování prezentovaných informací
-
Mentální reprezentace kategorií – ověření Sloutského teorie kategorizace pro různá rozložení definičních vlastností kategorie a pro kontinuální proměnné
-
Osobnost šachistů a její vztah k výkonnosti v šachu se zkráceným časovým režimem
-
Ověření vybrané/-ých teorie/-í vysvětlující/ích efekt sémantického nasycení
-
Práh bolesti a horolezectví
-
Práh rozpoznatelnosti asynchronnosti zvuku vůči obrazu ve videozáznamu a vliv některých faktorů, které jej ovlivňují (učení a praxe, pozitivní vs. negativní posun)
-
Preference barev u ranních a večerních výkonových typů
-
Preference barev v závislosti na míře extroverze
-
Prožívání důsledků přetížení akrobatickými piloty
-
Prožívání sexuality osob s alexithymickými rysy
-
Reakce blízkých přátel a známých na negativní emoce v období mladší dospělosti
-
Rozdíl skórů dotazníků NEO-FFI při vyplňování upřímném a při zadání s instrukcí
-
Rozdíly v preferenci barev u dětí z různých etnických skupin
-
Rozhodování v karetní hře poker: Vliv negativních emočních stavů spojených s prožitkem prohry na přesnost rozhodování v herních situacích
-
Sebehodnocení v oblasti vzhledu jako moderátor vlivu typu reklamní fotografie na postoj k reklamě
-
Self-kongruence při vnímání tvaru loga a její vliv na preferenci loga
-
Shodné a rozdílné prostředí jako kontext pro zapamatování a vybavování z paměti
-
Souvislost mezi fenoménem tzv. "zajídání emocí" a sociální (emoční) podporou
-
Souvislost mezi locus of control a strachem z intimity u maladaptivních perfekcionistů
-
Souvislost mezi vnímáním časové perspektivy a regulací vlastní hmotnosti
-
Souvislost mezi výkonovou motivací a projevy tzv. "ironických procesů mentální kontroly"
-
Souvislost předzávodního stresu a použitých copingových strategií s prožíváním závodního flow u běžců orientačního běhu
-
Srovnání vybraných charakteristik držitelů a nedržitelů střelných zbraní
-
Vliv arousalu a vybraných strategií k ovládnutí vtíravých myšlenek před spaním na kvalitu spánku
-
Vliv barvy loga na hodnocení „osobnosti značky“
-
Vliv barvy uživatelského rozhraní na pracovní výkon uživatele
-
Vliv emocí na retrospektivní vnímání času
-
Vliv hraní počítačové hry na kvalitu spánku
-
Vliv pozadí na kvalitu sledování pohybu více objektů
-
Vliv tělesné polohy a přítomnosti pozorovatele na vnímání vlastního pocitu hrdosti.
-
Vliv (ustálenosti) obličejového schématu na přesnost odhadu věku
-
Vliv vnitřní a vnější motivace na míru kreativity
-
Vliv vztahů s rodiči na autonomii, sebehodnocení a jasnost sebepojetí ve vynořující se dospělosti
-
Vztah mezi školní konformitou a sportováním v kontextu vnitřních obětí ve sportu
-
Vztah mezi výkonovou motivací a osobnostními charakteristikami v rámci modelu "Big Five"
-
Žvýkačka jako chuťový kontext pro vybavování z dlouhodobé paměti